Thursday, April 24, 2014

Penawar

Penawar
Lelaki, fitrahnya cenderung kepada perempuan. Begitu juga sebaliknya, perempuan, fitrahnya cenderung kepada lelaki.
Jika kecenderungan ini tidak mampu dikawal, maka perkahwinan adalah jalan terbaik. Jika tidak, maka berpuasa seperti yang diajar oleh Rasulullah shallallahu alaihi wa sallam.

Pengajian bukanlah penghalang. Namun dengan syarat-syaratnya.

Syaikh Soleh bin Abdul Aziz bin Muhammad At-Tamimi hafizahullah berkata:
فتأخير الزواج لما بعد الدراسة من الرجل أو المرأة عمل غريب ألقي علينا من غيرنا، ولا تعرف أمة الإسلام مثل هذا، فإذا كان الشباب مستطيعاً للنفقات وكان عاقلا يعاشر المرأة بالمعروف فمثله يستحب له الزواج أو يجب بحسب الحال، وكذلك الفتاة، والزواج المبكر دواء للجنسين، وأي دواء، لا سيما في هذا الزمان.

 "Melambatkan perkahwinan selepas tempoh pengajian sama ada lelaki atau perempuan adalah AMALAN ASING yang dicampakkan oleh umat bukan Islam kepada umat Islam. Umat Islam tidak mengetahui perkara seumpama ini.

Jika seorang pemuda MAMPU untuk memberikan nafkah dan dia seorang yang BERAKAL, dapat BERMUAMALAH dengan wanita dengan cara yang BAIK, maka pemuda sebegini sunat atau wajib baginya berkahwin berdasarkan keadaannya.
Begitu juga seorang pemudi.

Kahwin pada umur awal adalah PENAWAR BAGI KEDUA-DUA JANTINA. Ia merupakan sebaik-baik penawar. Lebih-lebih lagi pada zaman ini" [Al-Minzhar ms:84]

Semoga Allah kurniakan pasangan yang baik kepada pemuda pemudi kaum Muslimin

(Sumber: ARAR)